ufuk saçıntı
Ufuk Saçıntı
Tüm Başlıklar

Bu yazıyı sonuna kadar okuyarak tapuda tamamen stressiz bir satış gerçekleştirebilirsiniz. 

Mülk satışı ile ilgili anlaşmış alıcı ve satıcıların genelde en büyük problemi satış aşaması hakkında bilgisiz olmak.Bu durum çoğu insan için gerçekten gergin ve stresli bir sürecin başlangıcı olmakta , hele birde başvuruya gidip eksik evrak sebebiyle başvuru işlemini tamamlayamadıysanız durum çok daha sıkıntılı bir hal alıyor.

Tapu Başvurusu İçin Gerekli Evraklar Nelerdir?

  • Alıcı ve satıcının nüfus cüzdanı veya pasaport fotokopileri
  • Rayiç Bedel
  • İpotek Evrakları (Konut Kredisi ile yapılan işlemler için geçerlidir)
  • DASK ( Alınan taşınmaz üzerinde bir yapı var ise geçerlidir. ) 

Tapuya Online Başvuru | Randevu Nasıl Yapılır?

Online olarak randevu.tkgm.gov.tr üzerinden tapu randevunuzu oluşturabilirsiniz. Bu randevu sadece tapuda gerçekleştireceğiniz ilk randevunuz için sıra beklememenizi sağlayacaktır.

Tapu Başvurusu Ne Zaman Yapılır?

Tapu müdürlükleri başvuruları öğleden önce almakta , imza için randevu saatlerini ise öğleden sonraya atamaktadır.

Sürücü belgesi ile satış yapılabilir mi ?

Sürücü belgesi ile malesef tapuda satış gerçekleştiremezsiniz. Tapu müdürlükleri sadece pasaport veya nüfus cüzdanı ile işlem yapmaktadırlar.

Rayiç Bedel Nedir ? Nereden Nasıl Alınır ?

Rayiç bedel mülkün bulunduğu yerin bağlı olduğu belediyeden alabileceğiniz bir evraktır.Mülkün ortalama değerini göstermektedir. Rayiç bedel almanız için mülkünüzün beyanını vermiş olmanız ve tüm vergi borçlarını ödemiş olmanız gerekmektedir. Varsayalım ki hiç beyan vermediniz ve satış ile ilgili biriyle anlaşma yaptınız tapu devri için bu belgeyi almalısınız. Belediyeye tapu fotokopiniz ve nüfus cüzdanı fotokopiniz ile giderek beyanınızı verebilirsiniz. Beyan verdikten sonra tapu alım tarihinizden sonra doğmuş tüm borçlarınızı malesef ki gecikme faizleriyle ödemek durumundasınız. Ödemelerinizi yaptıktan sonra rayiç bedel alabilirsiniz.

Tapu Satış Bedeli ?

Tapuda gerçek satış bedeli üzerinden işlem yapmak son derece önemlidir. Yanlış beyan edilen tapu bedelleri sonucunda binlerce türk lirası ceza ödeyebilirsiniz. Satış bedelleri için söylenebilecek en küçük bedel rayiç bedel üzerinde yazan tutardır. Rayiç bedelin altında bir bedel ile müracat yapamazsınız.

Tapu Başvurusunda Tapu Fotokopisi Gerekli mi ?

Rayiç bedel almanız yeterli olacaktır. Tapu fotokopisi götürmenize gerek yok.

Tapu Başvurusunda Vesikalık Fotoğraf Gerekli mi ?

Tapu başvurularında artık vesikalık fotoğraf gerekli değildir. Tüm tapu müdürlükleri artık QR şifreleme sistemi ile tapuları oluşturmaktadır. Yani vesikalık fotoğraf götürme , fotoğrafın son 6 ay içinde çekilmiş olması gerekli gibi şartlar ortadan kalkmıştır.

İpotek Evraklarını Nereden Alacağım ?

Kredi kullanılarak yapılacak bir alışveriş için tapu müracatında mutlaka ipotek evrakları tapu müdürlüğüne teslim edilmelidir. Bununla beraber başvuru şekli Satış İpotek şeklinde olmalıdır. İpotek evrakları kredi başvurusu yaptığınız banka tarafından hazırlanır. Evraklarınızı bankanızdan teslim alabilirsiniz. E-İpotek sistemi ile çalışan bankalarda bu durum biraz daha farklı buyrun bir sonra ki maddeye ; ( İpotekli işlemlerle ilgili daha fazla bilgi için okuyabilileceğiniz diğer yazılarımız : İpotekli Ev Satılır mı ? , İpotekli Ev Alma Riskleri )

E-İpotek Nedir ?

Kredili işlemlerle ilgili bir önceki madde de belirttiğimiz gibi ipotek evrakları başvuru aşamasında tapu müdürlüğüne teslim edilmelidir. E-ipotek sistemini kullanan bankalar bu işlemi sizin yerinize yapmaktadırlar.Hazırlanan ipotek evrakları ile beraber bankalar dask ve krediyi kullanan kişi yani alıcı kişinin kimlik fotokopisi dahil olmak üzere tüm evrakları internet yoluyla tapu müdürlüğüne ulaştırır. Bu işlem akabinde bir ön başvuru numarası alır. Alnınan başvuru numarası alıcı ve satıcıya iletilir.

Ön Başvuru Numarası Nedir Ne İşe Yarar ?

Bankanın sizin adınıza işlem girişini başlattığını anlatan bir numaradır. Satıcı kişi ön başvuru numarasını tapu müdürlüğüne vererek kendi kimlik fotokopisi ve rayiç bedel ile başvuru sürecini tamamlayabilir.

Başvuru işlemi tamamlandıktan sonra tapu müdürlüğü alıcı ve satıcı satış aşamaları ile ilgili sms yoluyla bilgilendirir.

Tapu Başvuru ve Harç Mesajı Ne Zaman Gelir ?

Başvurunuzun alınmasıyla beraber ilk mesaj alıcı ve satıcıya ulaşır. Mesaj içeriği şu şekildedir ;

Tapu başvuru mesajıBaşvuru mesajını takiben genellikle randevu saatinizden 1 saat kadar önce tapu harç miktarları ve randevu saatinizi belirten ikinci bir mesaj alırsınız. Mesaj içeriğinde belirtilen bankalar aracılığı ile tapu harçlarını yatırıp belirtilen saatte tapu müdürlüğüne gitmeniz gerekmektedir. İkinci mesaj şu şekildedir ;

Tapu Harç Mesajı Örneği

Tapu Harcı Nasıl Hesaplanır ?

Tapu harçları 31.ARALIK.2019 tarihine kadar satış bedelinin %3'ü şeklinde hesaplanmaktadır. Hesaplanan tapu harcı bedeline ilave olarak döner sermaye ücreti eklenir. İşlem kredili ise satış ipotek şeklinde başvuru alınır ve döner sermaye ücreti iki katı olarak hesaplanır.

Tapu Harcını Kim Yatırır ?

Tapu harçları yasal olarak alıcı ve satıcı arasında eşit şekilde paylaştırılır. Döner sermaye ücreti ise alıcının ödeyeceği bir ücrettir.

Tapu Harcı Nereye ve Nasıl Yatırılır ?

Randevu mesajında belirtilen bankalar üzerinden ister internet bankacılığı ile isterseniz atm veya banka gişelerinden yatırabilirsiniz. Yatırılan tutar anlık olarak tapu müdürlüklerinin sistemine düşmektedir, dekont götürmenize gerek yoktur.

İpotekli İşlemlerde Banka Avukatı

Kredi ile alınan mülkler için e-ipotek sisteminde çalışmayan bankalarda bankaların görevlendirdiği avukatlar imza sırasında tapu müdürlüğünde olmalıdır. İlk başvurunuzla beraber bankanızın size bildirdiği irtibat numarasından avukata başvuruyu tamamladığınız bilgisini mutlaka vermelisiniz. Banka avukatları aynı gün içerisinde bir çok müşteriye farklı tapu müdürlüklerinde hizmet vermektedirler. Bu bilgiyi vermezseniz öğleden sonra sizinle buluşacağı tapu müdürlüğüne ulaşmak için zaman ayırayamayabilirler. Avukata ön bilgilendirmeyi yaptıktan sonra ikinci mesaj geldiğinde randevu saatiyle ilgili ikinci kez bilgilendirme yapmalı ve avukatın nezaman tapuda olabileceğini kesinleştirmelisiniz.

Tapuda İmza Aşamasında Avukat Olmasa Olur mu ?

Bankanız e-ipotek sistemiyle çalışıyorsa (ki 2019'un ikinci 6 ayı itibariyle birçok banka bu sisteme dönmüş durumdadır.) işlem için avukat yetkilendirilmez. Tüm ipotek işlemlerini tapu memuru tamamlar. İşlemlerin bitmesiyle beraber yevmiyelerini bankaya ulaştırır. 

Bankanız e-ipotek sistemini kullanmıyorsa konut Kredili , İpotekli işlemlerde bankanın yetkilendirdiği avukatın imzası olmadan satış işlemi tamamlanamaz. 

Yaşlılarda Tapu İşlemi İçin Akıl Sağlığı Raporu İstenir mi ? Yaş Sınırı Nedir ?

Tapuda işlem için yaş sınırı 65 olarak belirlenmiştir. 65 yaşından büyük kimseler için tapu memuru akli dengesinin yerinde olduğunu anlamak adına sorular sorabilir , bilirkişi raporu talep edebilir. Akli dengeye ilişkin talep edilen raporlar satış işleminin gerçekleştirildiği gün alınmış olmalıdır.

Tapu Memuru İmza Aşamasında Ne Sorar ?

Tapu memuru imza aşamasında alıcı ve satıcıya işlemi yapılacak taşınmazın tapu bilgilerini( ada , parsel , pafta bağımsız bölüm gibi ) okur , tapu üzerinde bulunan bir şerh var ise bunu belirtir , satış bedelini teyid eder ve ödemelerin tamamlanıp tamamlanmadığını sorar. Satıcı ödememi almadım derse kesinlikle satış işlemi gerçekleştirilmez. İşlem kredili ise krediden hariç tutarın alındığını satıcının beyan etmesi gerekmektedir. Herkes tüm şartları duyup ödemeler tamam dediğinde imza aşamasına geçilir , imzalar tamamlanır ve tapu devri gerçekleşir. Tapu devrinin tamamlanmasının ardından e-devlet üzerinden kişi tapunun devrini görebilir.

İşlem Kredili ise avukatında imzaları atıldıkdan sonra bankaya ipotek yevmiyeleri ulaşır ve mülk sahibinin belirttiği hesaba banka ödemeyi gerçekleştirir.

 

Tapu Satış İşlemi Nasıl Yapılır ? (Videolu Anlatım)