Renkler Neler Anlatır? Mekanlarda Renkler Nasıl Seçilmelidir?
Maddeler farklı özellikler taşır, bu nedenle üzerine gelen ışığı farklı bir şekilde yansıtır. Maddeler ışığı bir kısmını emer, bir kısmını yansıtır. Yansıma ve soğurma oranına göre bu maddeler gözde farklı bir şekilde algılanır. Örnek olarak; madde kendisine gelen tüm ışığı yansıtıyorsa bu madde gözümüzde beyaz olarak, gelen tüm ışığı soğurursa bu madde ise siyah olarak algılanır. Renkler bu şekilde oluşmaktadır.
Renkler sadece fizik veya sanat konusu değildir,
Renkler Neler Anlatır?
Bu sorunun cevabı insan doğasını ve psikolojisini de yakından ilgilendirir. Renkler birçok yönden sınıflandırılabilir. Temel olarak ana renkler ve bu ana renklerin karışımından oluşan ara renkler.
Ana renkler: Kırmızı, Sarı, Mavi
Ara renkler: Turuncu, Yeşil, Mor… Turuncu, sarı ve mavinin, Yeşil, mavi ve sarının, mor ise mavi ve kırmızının karışımından oluşur.
İnsanlarda oluşturduğu etkiye göre ise renkler ,sıcak ve soğuk renkler diye isimlendirilir. Kırmızı, sarı, turuncu ve tonları sıcak renkleri, mavi ve mor ve tonları ise soğuk renkleri oluşturur. Yeşil ise arada kalmıştır. Yeşilin içinde sarı daha etkili ise sıcak, mavi daha etkili ise soğuk bir renk olur.
Hangi Renk Ne Anlatır?
Dünya çapında birçok araştırma yapılarak renklerin insan üzerindeki etkileri incelenmiş olup, bu etkilere göre dekorasyon, marka renkleri ve kıyafetler gibi birçok konu renklendirilmiştir.
Mavi
Mavi gökyüzünün, özgürlüğün rengidir. Huzur verici bir renk olarak birçok yerde kullanılmıştır. Bebekler erkekse mavi, kızsa pembe giydirilir bu güzel topraklarda. Mavinin güven verici , sakinleştirici ve huzur verici etkisi vardır. Güven verici etkisinden dolayı emniyet kuvvetlerinde, hastanelerde ve devlet kurumlarında çokça kullanılır. Mavi aynı zamanda Türk rengidir. Oğuz Kağan dan dan beri mavi etkilidir. Mavi Renk güven verme özelliğinden dolayı birçok markanın sıkça kullandığı bir renktir. Dinlendirici etkisi nedeni ile reklam ve organizasyonlarda arka fon olarak kullanılır.
Sakinleştirici etkisi nedeni ile köprülerde korkuluk olarak kullanıldığı olmuştur. Bazı okullarda sınıfların maviye boyanması ile öğrencileri sakinleşmesi arasında ilişki olduğu gözlenmiştir. Mavi hiçbir zaman yeme ile ilgili kısımlarda kullanılmaz, çünkü mavi yeme isteğini azaltır. Diyet ürünlerinin paketlerinin üzerinde mavi renk çok fazla kullanılır. Mavi çok uzaklardan bile fark edilebilir. Ambulansların üst lambaları bu neden ile mavi seçilmiştir.
Kırmızı
Ana renklerin en göz alıcısıdır. Aksiyon rengidir. Çoğunlukla, hedef kitle olarak gençleri seçen birçok kıyafet markası, kırmızı rengi kullanır. İştah açıcı bir renktir, hızlı yeme markaları logolarında bu renk çok kullanılır. Kırmızı Renk hızdır, heyecandır, adrenalindir. Kırmızı yakından çok iyi fark edilse de uzaktan zor algılanır. Kırmızı insanlarda zaman kavramını unutturur, bu sebeple özellikle gece mekânlarında çokça kullanılır.
Kırmızı tansiyon hastalarından uzak durmalıdır, kan basıncını arttırır. Kırmızı dikkat çekme rengidir. Bir düşünün bakalım kırmızı ağırlıklı logosu olan kaç tane marka aklınıza geliyor. Sadece logolar değil kitapların isminde bile kırmızı çok kullanılır. Kırmızı dikkat çeken ve akılda uzunca süre kalan bir renktir.
Sarı
Sarı dikkat çekici bir renktir, bu nedenle dünyanın birçok yerinde taksiler sarıdır. Güneşin rengidir. Sarı aynı zamanda geçiciliğin rengidir, bu nedenle bankalar amblemlerinde sarı rengi kullanmazlar, tek örneği bir devlet bankasıdır. Ev dekorasyonunda pek tercih edilmemelidir, sarıya boyanmış odalarda yetişkinlerin çok daha fazla sinirlendiği, küçük çocukların ise daha fazla ağladığı gözlenmiştir. Sarı Renk, sıcak ana renklerdendir.
Beyaz
Dünyanın büyük bölümünde beyaz temizlik, saflık, masumiyet demektir. Ayrıca asalet ve güvenin simgesidir. Bu sebepten dolayı kurumsal bazı firmalar logolarında arka fon olarak beyazı tercih ederler. İlaç sanayinde reklam ürünlerinde çokça kullanılır. Beyaz Renk istikrarı ve olgunluğu da temsil etmektedir. Batı kültüründe genellikle olumlu hatırlanırken, Japonya’da hayatın sona ermesini çağrıştırmaktadır.
Siyah
Siyah Renk güç ve kalite demektir. Keskin bir renktir, seçkinliği temsil eder. Ayrıca teknolojiyi ve hırsı da hatırlatır. Gecelerin rengidir. Batı toplumunda matem rengi olarak da kullanılır, Japonya’da ise mutluluğu çağrıştırtır. Binek araba renklerinde asalet duygusu hissettirmesin nedeni ile çokça tercih edilmektedir. Tüm makam arabaları siyah renklidir.
Yeşil
Yeşil doğanın ağacın bitkilerin çimenlerin rengidir. Çevreyi hatırlattığı için tüm dünyada geçerli olan uluslararası kuruluşlar, yardım ve çevreci örgütler Yeşil Renk kullanmaktadır. Müslüman dünyasında İslam’ı, batıda ise parayı ve baharı temsil eder. İrlanda gibi birçok ülkenin ulusal rengidir, bayrak rengi olarak yeşili seçen birçok ülke bulunmaktadır.
Yeşil hayat demek olduğu için kasaplar pek yeşili kullanmazlar. Yeşil insanda yeni bir şeyler yapma ihtiyacını tetikler, bu sebeple birçok otel mutfağı yeşile boyanmıştır. Yeşil rahatlatıcı ve sakinleştirici bir renktir hastaneler bu sebeple yeşil ve maviyi çok sık kullanırlar. Yeşil, diğer hissettirdiklerinin yanında güven de demektir. Yeşil renkteki elbiseler, erkek ve kadınlar tarafından tercih edilmektedir. Yeşil herkesin sevdiği renklerdendir.
Kahverengi
Kahverengi insanları daha hızlı hareket etmesini sağlayan bir renktir. Fastfood mekânlarının duvarlarında sıkça kullanılır , “ lütfen yiyiniz ve hızlıca gidiniz ” der gibi… Beyaz renk insanları yavaşlatırken bu rengin ise hareketlerini hızlandırdığı fark edilmiştir. Rahatlığın rengidir, karşınızdaki size kendini daha rahat anlatabilir, toprak rengidir.
İş görüşmelerinde ve toplantılarda kahverengi giyilmesi pek önerilmez. Pek fark edilmezsiniz. Özellikle, ofis dekorasyonunda tercih edilmemelidir, çalışanlarda eve gitme isteğini artırır.
Mor
Mor Renk lüksün ve asaletin rengidir. Eskiden mor renk üretimi çok zor olduğu için sadece kraliyet ailesi ve yüksek statü sahibi aile fertleri bu rengi kullanabilirdi. Sadakat, zenginlik, gizem ve durgunluğu temsil etmektedir. Ayrıca insan korkularını açığa çıkarma özelliği de vardır. Kozmetik ürünlerinin, eğitim ve lüks ürünlerin logolarında bu renk kullanılır.
Gri
Gri resmi bir renktir, ağırlığı ve diplomasiyi temsil eder. Ciddiyeti ve yavaşlığı da simgeler. Devlet kurumları bu rengi çok kullanır. Teknolojiyi de temsil etiğinden dolayı teknolojik ürünlerin pazarlandığı web siteleri bu rengi çokça kullanmaktadır. Gri Renk yalınlığı ve sakinliği de çağrıştırdığından spor ürünlerinde de çokça kullanılmaktadır.
Pembe
Aşkın, masumiyetin rengidir. Yatıştırıcı özelliği vardır. Şiddeti azalttığından dolayı, dünya üzerinde birçok hapishanenin bölümleri pembeye boyanmaktadır. Pembe Renk karşı tarafa kendisini daha rahat hissettirir. Bu sebeple birçok firma kasa görevlisine bu renk elbiseler giydirmektedir.
Bronz
Bu renk genellikle olumsuz etki oluşturur. İçki ve para rengidir. Bu nedenle bu sektörlerin reklamlarında yazı karakteri Bronz Renk olarak sıkça kullanılır.
Turuncu
Sıcak ve dikkat çeken güzel bir ara renktir. Turuncu Renk bir üründe kullanılıyorsa o herkes için demektir. Genellikle insanlarda neşe, arkadaşlık, enerji hissi vermektedir. Acıktırıcı etkisi de vardır.
Renkler Neler Hissettirir? Veya Renkler Neler Anlatır? Soruların cevabı görüldüğü gibi o kadar basit değildir. Sosyal Medyada, logo tasarımlarında, mekânların dekorasyonunda, eşya seçiminde ve daha birçok konuda renkler çok etkilidir. Dünyaca ünlü markaların yıllardan beri bazı renklerden vazgeçmemesi de bunu ispatlamaktadır. yıllarca Evlerimizde bazı odalarda kendimizi daha huzurlu hissetmemizi veya bazı eşyaların bizlere daha sıcak gelmesini renklerin bu etkileri de açıklamaktadır. Renkler sadece ışığın eşyalardan yansıması değildir.