Kuzey Marmara Bölgesi ağırlıklı olarak hayata geçirilmesi için çalışmaları devam eden Kuzey Marmara Otoyolu en özet hali ile Mahmutbey, Oda yeri ve Kurtköy üçgeninden meydana gelen alandan geçer. Otoyolun yapılmasındaki amaç ise İstanbul'da bulunan Yavuz Sultan Selim köprüsü ile iki kıta arasında geçişlerin kolaylaştırılmasıdır. Bir anlamda transit geçit sağlamak adına yapılması uygun görülen köprüdür.
İki kıta arasında bulunan yolu geçmek isteyenlerin kullandığı farklı yollar da vardır. Bunların bir tanesi sadece ağır yük araçlarının geçebildiği 0.7 olarak adlandırılan seçenektir. İstanbul içinde bulunan 0.1 ve 0.2 numaralı yolların üzerinde bulunan trafik ağırlığını azaltmak da bir başka amaç haline gelmiştir. Trakya'ya bağlanan yol olan 0.3 için de aynı hedef söz konusu olmuştur.
Nasıl Bağlantı Sağlaması Bekleniyor?
Henüz proje aşamasında olan yolla alakalı olarak bağlantı noktalarını net şekilde ortaya koymak mümkündür. Yolun bağlantı noktaları Avrupa kesimi ağırlıklıdır. Silivri ilçesinde Kınalı kavşağı adıyla bilinen yerden başlaması ve Üçüncü Boğaz Köprüsü'nün kesim 3 noktasından başladığı yere kadar uzanması bekleniyor. Eyüp ilçesini de içine alarak Odayeri semtinde bitmesi hedefleniyor. Asya ayağının geçtiği yerler arasında da Pendik'e bağlı Kurnaköy'den başlayan ve Sakarya'nın Akyazı ilçesine kadar devam eden bir güzergah planlanıyor.
Projenin Son Durumu Nedir?
Bahsedilen yolları da içine alacak şekilde yapılacak olan otoyol için en son verilen bilgiler ışığında 2016 yılında açılması bekleniyordu. Yapılan ihaleler, onaylar ve bir takım işlemlerden sonra ertelenmesi gündeme gelmiş ama devam edilmesi yönünde karar alınmıştır.
Bazı etapları açılmış olsa da 5. etabına 2020 eylül ayında ilk asfaltın döküldüğü bilgisi basın ile paylaşıldı. Çalışmaların devam ettiği ve oldukça önemli olan proje Kuzey Marmara otoyolu güzergahı ile de dikkatleri üzerine çekiyor.
Hangi Yolları Bağlıyor?
Projenin tamamlanmasının ardından bağlantıların neler olacağı konusu da netlik kazanmış bulunuyor. Bu sayede Edirne - Kınalı - İstanbul - Ankara otoyolu devamında İstanbul - İzmir otoyolu ile birleştiriliyor. Aynı zamanda Marmara, Ege ve İç Anadolu Bölgeleri de birbirine bağlı duruma getiriliyor.
Ulaşımın ciddi oranda rahatlaması beklenen yolun bitiminde:
- İstanbul'dan Bursa'ya gitmek isteyenlerin sadece 1.5 saat harcaması,
- İzmir ve Ankara ulaşımının da 3.5 saat civarına düşmesi,
- İstanbul'dan Eskişehir'e 2.5 saat olması
hedefleniyor. Eskiye oranla kıyaslandığında ise ciddi anlamda trafik rahatlaması sağlanıyor. Hem hizmet kalitesi hem de güvenliğin daha iyi seviyeye yükseltilmesi mümkün hale geliyor.
Neden Önemlidir?
Kısım kısım açılması beklenen ve açılışları yapılmaya devam eden projenin son olarak açılan Gebze ve İzmit etaplarının açılışında Cumhurbaşkanı Erdoğan konuşma yapmıştır. Toplamda 400 kilometre olması beklenen otoyolun yatırım bedeli de oldukça üzerinde durulan konulardan bir tanesi oldu.
5 milyar civarında bir maliyeti olması beklenen projenin adım adım tamamlanmasına devam ediliyor. 2016 yılında başlayan süreç yavaş yavaş ve yapılan ihalelerle etap şeklinde açılışlarla tamamlanmaya devam ediyor.
Dünyanın İlklerinden Bir Tanesi
Kuzey Marmara Otoyolu'nu daha da özel kılan nedenler açılışı yapılan etaplarla her geçen gün daha da artıyor. 5. kesim olan İzmit bağlantısına yapılan yolların dört şeritli ve dünyanın en geniş, uzun otobanı olduğunun altı çiziliyor.
Yol genişliği ve uzunluğu bakımından dünyada var olan otoyollarla yarıştığı da açıklamalara ekleniyor. Aynı zamanda 4150 metre, çift şeklinde inşa edilmiş olan ve dört şeridi bulunan tünel de dünyanın en geniş tünellerinden birisi olarak tarihte yerini almış oluyor.
Fiyatları Belirlendi Mi?
Yapımı hala devam eden ve birçok yerden geçen projenin etapları tamamlanırken ücret konusu da merak edilen bir başka detay olarak göze çarpıyor. Giriş ve çıkış noktaları olarak Pendik'ten başlayarak Sakarya'ya kadar uzanan yolun ortalama fiyatları da belirlendi. Buna göre kuzey Marmara otoyolu ücreti ortalama şeklinde 13 TL ve 61 TL olarak hesaplanıyor. Giriş yapılan ve çıkılan yere göre değişen yolun hizmet bedelinin özel işletmelere verilip verilmeyeceği konusu da henüz netleşmedi.
Ne Zaman Bitmesi Bekleniyor?
2016 yılından beri çalışmalarına devam edilen ve açılan kısımları ile hizmet vermeyi sürdüren projenin ihaleleri yapılarak çalışmaları sürdürülüyor. En son açılan ve 5. etap adıyla kullanıma açılacak olan ayağından sonra çok az kısmının kaldığı bilgisi de verildi. Konuyla alakalı en yetkili olan Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Kara ismailoğlu tarafından yapılan açıklama ile resmi olmayan bitiş tarihi de açıklandı. Buna göre yolun 21 Aralık tarihinde bitmesi bekleniyor.
Yapımını Üstlenen Şirketler Kimlerdir?
2016 yılında resmi kanallar ile yapılan ihalelerin sonuçları Binali Yıldırım tarafından açıklanmıştı. Projeleri Avrupa ve Anadolu olarak ikiye ayıran bakanlık iki kısım için de ihaleleri alan şirketlerin resmi kanalla duyurusunu yaptı. Anadolu yakasını alan Limak Cengiz Ortak Girişimi olurken, Avrupa yakasında alan ise Kolin Kalyon Ortak Girişi oldu. Yapımlarına devam edilen projelerin 2020 yılına kadar üstlenicileri de değişmedi.
Projenin İçinde Neler Var?
400 kilometre şeklinde tasarlanan ve birçok bölgedeki trafik sıkıntısını gidererek bağlantı kurulmasını sağlayacak olan yolun içerisinde kısmi toplamda 14 viyadük, 53 altgeçit, 481 menfez, 54 üstgeçit, 5 tünel sadece bir yakasında bulunuyor. Diğer yakasında da hemen hemen aynı şekilde yapımı devam eden geçit, yol ve üst geçitler vardır.
Projenin Geçtiği Bölgelerdeki Amacı Nedir?
Yaklaşık 4 yıldır devam eden projenin tamamlanması ile birlikte araçların daha az yakıt tüketmesi isteniyor. Yolların kısaltılması ile birlikte bu sonuç doğal olarak ortaya çıkıyor. Ekonomik kayıpların aza indirgenmesi, trafiğin azalması ve gürültü, çevre kirliliği olmaması da en büyük amaçlardandır.