ufuk saçıntı
Ufuk Saçıntı

Mesleki yeterlilik uygulaması ile birlikte emlak sektöründe çalışan kişilerin, çalışmaya devam edebilmek için belge sahibi olması zorunlu kılındı. Belgeleri almak için yapılması gerekenler ve sürece dair detaylar yazımızda.

05.06.2018 tarihli, 30442 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Taşınmaz Ticareti ile ilgili olan düzenleme sonrasında emlak ticareti yapanların ya da yapanları temsil eden kişilerin “Mesleki Yeterlilik Belgesi” sahibi olması zorunlu hale getirilmiştir. Gerekli yeterlilik şartlarını yerine getirmeyenlerin ise 4.000 TL ceza ödemesi kararlaştırılmıştır. Yeni düzenleme ile birlikte emlak sektöründe iki farklı yeterlilik belgesi almak mümkün. Sorumlu Emlak Danışmanı (Seviye 5) ve Emlak Danışmanı (Seviye 4) olarak adlandırılan bu iki mesleki yeterlilik belgesinden en az birisi, kişinin durumuna ve çalıştığı pozisyona göre zorunlu olarak alınmalıdır. 

Mesleki Yeterlilik Belgesi Nasıl Alınır?

Emlak sektöründe mesleki yeterlilik belgesi almak isteyenlerin Mesleki Yeterlilik Kurumu (MYK) tarafından yetkilendirilmiş kuruluşlar aracılığı ile başvuru yapması gerekir. Bu belgenin alınması için yapılacak olan iki sınav yapılı. Bu sınavlardan ilki yazılı ikincisi ile uygulamalı sınavdır.  Her iki sınavdan da yeterli puan alan adaylar mesleki yeterlilik belgesi almaya hak kazanırlar. Sınavların birisinden ya da her ikisinden yeterli puan alamayan kişiler, ilk sınavları takip eden 1 yıl içerisinde ikinci kez ücretsiz olarak sınava girebilirler. 

Emlak Danışmanı Yeterlilik Belgesi 

Emlak sektöründeki mesleki yeterlilik belgeleri arasında öncelikli olarak alınması gereken belge Emlak Danışmanı Yeterlilik Belgesi’dir. Bu belgeyi alan danışmanlar konut, arsa, iş yeri gibi taşınmaz malların kiralanma ya da satış işlemlerini gerçekleştirmeye hak kazanırlar. Emlak danışmanı olabilmek için sağlanması gereken bazı şartlar bulunmaktadır. Bu şartlar; 

  • İlkokul mezunu olmak, 
  • 16 yaşını doldurmuş olmak ya da 16 yaşını doldurmadıysa aile izin belgesi almak, 
  • Teorik ve uygulama sınavlarının her ikisinden de %70 oranında başarılı olmak şeklinde belirlenmiştir.

Bu şartları yerine getiren adayların belge için başvuru yapması gerekir. Başvuru esnasında;

  • Nüfus cüzdanı aslı ve fotokopisi
  • Başvuru formu 
  • Sınav ücretinin yatırıldığına ilişkin banka dekontu başvuru esnasında teslim edilmelidir. Bunlarla birlikte sınava girmek için de yukarıda bahsetmiş olduğumuz aile izin belgesinin başvuruda verilmesi gerekir. 

Sorumlu Emlak Danışmanı Yeterlilik Belgesi 

Konut, arsa iş yeri gibi taşınmazların satışında Emlak Danışmanı olarak çalışan kişilerden sorumlu olabilecek kişiler Sorumlu Emlak Danışmanı Yeterlilik Belgesi almaya hak kazanan kişilerdir. 

Sorumlu Emlak Danışmanı Yeterlilik Belgesi almak için gereken şartlar, Emlak Danışmanı Yeterlilik Belgesi almak için gereken şartlar ile aynıdır. Bu iki belgenin farkı yapılan iş ve belge gözetimlerinde ortaya çıkar. 

Mesleki Yeterlilik Belgeleri Denetimi ve Yeterlilik Süreleri 

Mesleki yeterlilik belgesi alan adaylar denetim altındadır. Performans değerlendirmesi olarak yapılan bu denetimlere bağlı olarak kişinin belgesi askıya alınabilir. Denetim genellikle belgenin alındığı tarihten sonraki 2 ya da 3 yıl sonra yapılır. Denetim, mesleki yeterlilik sınavını yapan ve belgesini düzenleyen kuruluş tarafından belirlenen yöntem ile gerçekleştirilir. Bu uygulama sonucunda performansı yetersiz görülen kişilerin belgesi askıya alınabilir. Belgenin askıya alınma nedeni ortadan kaldırıldığı takdirde kişi yine belgesini geçerlilik süresi dolana kadar kullanabilir. Askıya alınma durumu belgenin geçerlilik süresine herhangi bir ek yapılmasını sağlamaz. 

Sorumlu Emlak Danışmanı ve Emlak Danışmanı Mesleki Yeterlilik Belgeleri için geçerlilik süresi 5 yıldır. Bu sınavlara belge yenilemek için ikinci kez girileceği zaman, ilk belge alındığı tarihten itibaren geçen 5 yıllık sürede mutlaka emlak sektöründe çalışıldığına dair kanıt sunulması gerekir. Her iki mesleki yeterlilik belgesinin yenilenmesi için yapılacak başvuruda kanıtlanması gereken çalışma süresi 2 yıldır. Eğer kişi belge yenilemek isterse performansa dayalı sınavlar yapılır ve çalıştığına dair Resmi kanıt sunar. Bu iki şart yerine getirildikten ve değerlendirmeler yapıldıktan sonra sonuç olumlu olursa kişi 5 yıl daha mesleğini yapabilir.