Dükkan kiralama süreci yalnızca iyi bir lokasyonda boş bir dükkan bulmaktan ibaret değildir, dükkan kiralama araştırma, soruşturma ve dikkatle inceleme gerektirir.
Kendi işinizi kurmak istiyorsunuz ve iş fikrinizi bir an önce hayata geçirmek için sabırsızlanıyorsunuz. Yasal gereklilikleri yerine getirmeden önce ise işinizi yürüteceğiniz ideal dükkanı arıyorsunuz. Buraya kadar her şey yolunda, peki dükkan kiralarken nelere dikkat edilmesi gerektiğini biliyor musunuz?
Dükkan kiralama süreci yalnızca iyi bir lokasyonda boş bir dükkan bulmaktan ibaret değildir, dükkan kiralama araştırma, soruşturma ve dikkatle inceleme gerektirir. Dükkan kiralarken aceleci olunmaması, mal sahibinin güvenirliğinin araştırılması, kira sözleşmesinin incelenmesi ve dükkanın tüm ihtiyaçları karşılamaya uygun olup olmadığının belirlenmesi gerekir. Bu yazımızda dükkan kiralarken dikkat edilmesi gerekenler hakkında detaylı bilgi bulabilirsiniz.
Dükkanı Kimden Kiralıyorsunuz?
Kira sözleşmesi imzaladığınızda uzun süreli yükümlülükleri kabul etmiş olursunuz. Dükkanın lokasyonu ve özellikleri doğrultusunda masraf yaparsınız. Bu nedenle dükkan kiralamaya karar verdiğiniz noktada birçok unsuru değerlendirmelisiniz. İşyerini kiraya veren kişinin kiralama yetkisinin olup olmadığının dükkan kiralarken ilk incelemeniz gereken unsurlardan biri olduğunu unutmamalısınız. Gayrimenkulün tapusunun kimin üzerinde olduğunu, kiralama yapanın yetkisinin bulunup bulunmadığını, güncel tapu kaydının detaylarını incelemelisiniz. Böylece kiralama sonrası karşılaşılması muhtemel anlaşmazlıkları engelleyebilirsiniz.
Doğru Yeri Mi Kiralıyorsunuz?
Kira sözleşmesini yaparken de dikkatli olmalısınız. Her ne kadar kiralama yapan kişiyle ilgili yasal bir sorun görünmese de sözleşmede taşınmaz olarak kiralanan dükkanın açık adresinin, metrekaresinin, cephesinin, katının ve ayırt edici tüm özelliklerinin bulunduğundan emin olmalısınız. Bu süreçte kiralama sözleşmesine dükkanın fotoğraflarının ve krokisinin de eklenmesini sağlamalısınız.
Dükkanda Mevcut Bir Kiracı Var Mı?
Kiralama işlemler yalnızca boş dükkanlar için yapılmıyor, kimi zaman dükkan boş olsa da yasal olarak farklı bir kiracının dükkanı kullanma izni bulunabiliyor. Bu nedenle özellikle kiracısı bulunan dükkanların kiralanmadan önce mevcut kiracıların tahliye edildiğinden emin olunması gerekiyor. Eğer kira sözleşmesinden sonra tahliye işlemleri yapılacaksa bu tarihin de sözleşmede yer bulması öneriliyor. Bu detaylara dikkat edilmediği takdirde mevcut kiracının farklı adlar altında bedel isteyeceği gerçeği ile karşılaşılabiliyor.
Ne Kadar Kira Vereceksiniz, Ne Kadar Zammı Kabul Edeceksiniz?
Ticari faaliyetlerinizi gerçekleştirmek için bir dükkan kiraladığınızda tüm müşterileriniz sizi o lokasyonla özdeşleştirir. Sürekli yer değiştirmek hem ek maliyet yaratır hem de bir işletmenin istikrarını sorgulatır. Bu nedenle kira sözleşmesi yaparken maddi sorumluluklarınızı kesin bir şekilde öğrenmeli ve resmiyete bağlamalısınız. Kira bedeliniz ve kira artış oranınız sözleşmede yer almalı, ciro kirası ya da asgari kira anlaşması yapılacaksa tüm tedbirlerin alındığından emin olunmalı.
Kiralayacağınız Dükkan İş Fikrinize Uygun Mu?
Kiralamayı düşündüğünüz dükkan ile ilgili tüm yasal sorguları yapmadan önce en az yasal süreçler kadar önemli olan bir aşama daha vardır. O da kiralayacağınız dükkanın iş fikrinize ne kadar uygun olup olmadığının belirlenmesidir. İş fikrinizi en verimli şekilde hayata geçirmeniz için dükkan ideal büyüklüğe sahip mi, dekorasyon için uygun kriterleri taşıyor mu, gün ışığını yeterince alıyor mu, hedef kitlenizin yoğun olarak bulunduğu konumda mı, iş fikriniz için gerekli fiziksel özelliklere sahip mi gibi soruları kendinize sormalısınız. Dükkan kiralama sürecinde hata yapmamak ve sonrasında yatırımlarınızın karşılığını almanız için dükkanın sahip olduğu özelliklere odaklanmayı ihmal etmemelisiniz.
Önerilen İçerik: Büyük Caddelere Cephe Dükkanlar İçin İş Fikirleri